blog ini adalah hak sendiri dan segala coretan dan tulisan yang terdapat di dalam blog ini adalah milik haizumnadhirahyusoff semata-mata. segala perkaitan dan persamaan maklumat tiada kena mengena antara yang hidup dengan yang mati. harap maklum..

Monday, September 29, 2014

kisah uncle lutong dan uncle moyet di uum....



asalamualaikumm..

hai. hari ni irah nak kongsi satu pengalaman manis + menakutkan sepanjang irah berada di UUM ni ha.. kisahnya tidak la seteruk mana, cuma di sini kami sering digangu oleh binatang comel yang bernama lutong.. hehe. kelakar kan.. tp perkara ni dah menjadi kebiasaan kepada pelajar di UUM.. mana ada universiti yang live among fauna kan.. i guess we the only one..

bagi irah la kan, irah suka je hidup dalam keadaan macam ni.. mula2 masuk belajar dulu mana lah tawu ada lutong ke, monyet ke and so ever ever ni lah.. kita tak pikir apa pun sepanjang kehidupan kat sini.. tapi dah menjadi rutin pelajar universiti akan berjaga sampai lewat malam.. kononnya nak study la..cwahh.. huhu..

nak dijadikan cerita, irah memang kaki "on call" sampai pagi plus study.. so malam2 je akan kena "gangu" dengan bunyi2 pelikdari luar jendela bilik.. hati mula la resah.. kita ni cerita pada tersayang perihal tersebut, namun amin suruh endahkan je.. dan pikir fositif..  tak pe lah.. untuk hari dan minggu pertama.. sekali dah berbulan kat sini sering juga perkara tersebut menghantui benak fikiran ni, mula la find out what is that things kan.. so plan to stay up one night ni..

dalam jam 2-4 pagi mula la dengar bunyi2 pelik kat luar.. tiba2 hati ni memang meronta nak tawu, irah pun bukak la tirai tingkap.. ha ambik kau! terkejut irah bila tengok dengan mata kepala sendiri koloni lutong yang tersangat la banyak.. around 10-15 macam tu la.. punya la mengucap panjang irah masa tuh.. kita ni mula la nak pikir bukan2 sebab ye lah kan, mana tawu "benda asing"ke nak mengggangu.. at last tawu juga.. yang bole nampak dengan jelas tu bukan pasal apa, irah tingkat 3 jadi kat bawah memang cerah lah.. so "hamba2 Allah" ni dok berpeleseran kat bawah lampu tuh.. hehe.. kelaka plus comel.

bahasa irah pun dah bertukar macam2.. kalau orang yang anti-mixer baca mawu kena kutuk ni.. but i mentioned befire.. this is my blog.. so this is an idea and story sharing.. kalau tak suka jangan baca.. hehe.. tapi jangan la macam tu tau.. tak baik musuh2 ni.. :)

so,dah lama duduk sini.. bersahabat dan bagi makan pada lutong dan monyet adalah perkara biasa di UUM ni.. jadi sapa yang rasa experience "berkawan" dengan lutong dan monyet sila la online untuk masuk ke UUM.. boleh layari laman web UPU di http://upu.moe.gov.my/web/pendaratan.php dan click apply.. hehe..

irah ada amik gambar lutong tu tengah mencari kutu pada lutongyang lagi satu.. atas pokok.. irah rasa kan, spesis ni comel dan sangat akrab.. tapi gambar tak berapa clear sebab zoom kan dari tingkat 3, dalam bilik plak tu.. so berfilter kan jaring, memang susah nak amik tapi nak jugak snap..

so, inilah hasilnya :





sekian, sehingga ketemu lagi di lain entri :)

No comments: